2014 20 all Η Πράξη «ΚΕΝΤΡΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΚΠΕ) – ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» υλοποιείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ» με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Πρόσκληση για συμμετοχή σχολείων σε εκπαιδευτικά προγράμματα - Α΄ Φάση Προγραμματισμού

Το Κ.Ε.ΠΕ.Α Αρναίας καλεί τα σχολεία των Περιφερειακών Ενοτήτων Χαλκιδικής και Θεσσαλονίκης Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης, για συμμετοχή σε μονοήμερα, δια ζώσης και εξ αποστάσεως εκπαιδευτικά προγράμματα, για την Α΄ Περίοδο Επισκέψεων, Οκτώβριος – Δεκέμβριος 2025 και συγκεκριμένα από 10 Οκτωβρίου έως 20 Δεκεμβρίου.

Την αίτηση συμμετοχής μπορούν να την υποβάλλουν οι εκπαιδευτικοί, ηλεκτρονικά, στη φόρμα https://forms.gle/RnWEDm3xoF41eTFUA έως τις 28 Σεπτεμβρίου 2025.

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα που θα υλοποιηθούν για το διάστημα αυτό σε μονοήμερη ή διήμερη επίσκεψη είναι:

1. Ανακαλύπτω το δάσος του Χολομώντα μέσα από τα μονοπάτια του, για μαθητές Γ΄-ΣΤ΄ τάξεων του Δημοτικού Σχολείου, Γυμνασίου και Λυκείου Διαδραστική παρουσίαση του δασικού οικοσυστήματος. Βιωματική περιβαλλοντική διαδρομή στο Χολομώντα με αισθητηριακές δραστηριότητες αναγνώρισης, ανακάλυψης, προσανατολισμού, προστασίας.
Σύνδεση με Θεματική Ενότητα εργαστηρίων δεξιοτήτων: Ζω καλύτερα-Ευ ζην, Φροντίζω το περιβάλλον, Ενδιαφέρομαι και ενεργώ
Συμπερίληψη Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης: Στόχοι 3, 4, 12, 13, 14, 15,
Διάρκεια 3-4 ώρες

2. Μες στα στενά σοκάκια της Αρναίας, για μαθητές Γ΄-ΣΤ΄ τάξεων του Δημοτικού Σχολείου, Γυμνασίου και Λυκείου Διαδραστική παρουσίαση των ιδιαίτερων ιστορικών, παραδοσιακών και σύγχρονων χαρακτηριστικών του οικισμού της Αρναίας. Εκπαιδευτική διαδρομή στον οικισμό για την ανακάλυψη της αρχιτεκτονικής, των μνημείων της δομής και της παράδοσης του οικισμού, της σύνδεσης του παρελθόντος με το παρόν.
Σύνδεση με Θεματική Ενότητα εργαστηρίων δεξιοτήτων: Ζω καλύτερα-Ευ ζην, Δημιουργώ και καινοτομώ
Συμπερίληψη Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης: Στόχοι 3, 4, 8, 11, 12
Διάρκεια 3-4 ώρες

3. Οι μικρές και μεγάλες πόλεις μας, για μαθητές Ε΄-ΣΤ΄ τάξεων Δημοτικού Σχολείου, Γυμνασίου και Λυκείου Εργαστήριο, στους χώρους του ΚΕΠΕΑ, με τη μέθοδο world caffe και θέμα το στόχο 11 Βιώσιμες πόλεις και κοινότητες, των 17 στόχων για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη. Εργαστήριο σε εκπαιδευτική διαδρομή στην Αρναία όπου οι «Επόπτες βιωσιμότητας» εντοπίζουν και σημειώνουν τα βιώσιμα χαρακτηριστικά της πόλης.
Σύνδεση με Θεματική Ενότητα εργαστηρίων δεξιοτήτων: Ζω καλύτερα-Ευ ζην, Ενδιαφέρομαι και ενεργώ, Δημιουργώ και καινοτομώ, Φροντίζω το περιβάλλον
Συμπερίληψη Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης: Στόχοι 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Διάρκεια 3-4 ΄ώρες

4. Μέλι, τροφή βασιλισσών, για μαθητές Γ΄-ΣΤ΄ τάξεων του Δημοτικού Σχολείου, Γυμνασίου και Λυκείου Εργαστήρια με θέμα τη μέλισσα, τα προϊόντα της και τη βιοποικιλότητα. Περιήγηση στον οικισμό για την ανακάλυψη της οικονομικής και πολιτισμικής σχέσης της μέλισσας με την Αρναία.
Σύνδεση με Θεματική Ενότητα εργαστηρίων δεξιοτήτων: Ζω καλύτερα-Ευ ζην, Ενδιαφέρομαι και ενεργώ, Δημιουργώ και καινοτομώ, Φροντίζω το περιβάλλον
Συμπερίληψη Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης: Στόχοι 3, 4, 8, 15
Διάρκεια 3-4 ώρες

5. Μέλι, τροφή βασιλισσών, για μαθητές Νηπιαγωγείου, Α΄ και Β΄ τάξεων Δημοτικού Σχολείου, Ειδικών Σχολείων Διαδραστική ανάγνωση παραμυθιού. Παιχνίδια γεύσης, όσφρησης και παρατήρησης στο χώρο του ΚΕΠΕΑ Επίσκεψη σε μελισσοκομικό κατάστημα για την ανακάλυψη των μυστικών του μελισσοκόμου.
Σύνδεση με Θεματική Ενότητα εργαστηρίων δεξιοτήτων: Ζω καλύτερα-Ευ ζην, Ενδιαφέρομαι και ενεργώ, Δημιουργώ και καινοτομώ, Φροντίζω το περιβάλλον
Συμπερίληψη Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης: Στόχοι 3, 4, 8, 15
Διάρκεια 3 ώρες

6. Περπατώ στο δάσος όταν ο λύκος είναι εκεί, για μαθητές Νηπιαγωγείου, Α΄ και Β΄ τάξεων Δημοτικού Σχολείου, Ειδικών Σχολείων Διαδραστική παρουσίαση για το δάσος Βιωματικό παιχνίδι σε μονοπάτι του Χολομώντα με παραμυθική διάσταση.
Σύνδεση με Θεματική Ενότητα εργαστηρίων δεξιοτήτων: Φροντίζω το περιβάλλον, Ενδιαφέρομαι και ενεργώ
Συμπερίληψη Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης: Στόχοι 3, 4, 12, 13, 14, 15,
Διάρκεια 3 ώρες

7. Φτιάχνω το δικό μου κήπο καλλιεργώντας βότανα, για μαθητές Γ΄-ΣΤ΄ τάξεων του Δημοτικού Σχολείου, Γυμνασίου και Λυκείου Παρουσίαση για τα βότανα στη φύση και στον κήπο, τη χρησιμότητα και την καλλιέργειά τους. Εργαστήρια για την παρατήρηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των βοτάνων, τον τρόπο καλλιέργειας και χρήσης τους.
Σύνδεση με Θεματική Ενότητα εργαστηρίων δεξιοτήτων: Ζω καλύτερα-Ευ ζην, Φροντίζω το περιβάλλον
Συμπερίληψη Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης: Στόχοι 3, 4, 11, 13, 15
Διάρκεια 3-4 ώρες

8. Φτιάχνω το δικό μου κήπο καλλιεργώντας βότανα, για μαθητές Νηπιαγωγείου, Α΄ και Β΄ τάξεων Δημοτικού Σχολείου, Ειδικών Σχολείων Ποια είναι τα μυστικά των βοτάνων; Οι ντεντέκτιβ του βοτανόκηπου θα τα ανακαλύψουν. 
Σύνδεση με Θεματική Ενότητα εργαστηρίων δεξιοτήτων: Ζω καλύτερα-Ευ ζην, Φροντίζω το περιβάλλον
Συμπερίληψη Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης: Στόχοι 3, 4, 11, 13, 15
Διάρκεια 3 ώρες

9. Άμπελος η οινοφόρος, για μαθητές Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων Δημοτικού Σχολείου, Γυμνασίου, Λυκείου Παρουσίαση για την αμπελοκαλλιέργεια, τις ιδιαιτερότητες και τα προϊόντα της. Επίσκεψη σε οινοποιείο της περιοχής με αμπελώνες όπου με βιωματικό τρόπο οι μαθητές ανακαλύπτουν τη σχέση του αμπελιού με το περιβάλλον, την κλιματική κρίση και την οικονομία του τόπου.
Σύνδεση με Θεματική Ενότητα εργαστηρίων δεξιοτήτων: Ζω καλύτερα-Ευ ζην, Φροντίζω το περιβάλλον, Δημιουργώ και καινοτομώ
Συμπερίληψη Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης: Στόχοι 3, 4, 11, 13, 15
Διάρκεια 3-4 ώρες

10. Το δάσος μας (εξ αποστάσεως), για μαθητές Νηπιαγωγείων και Α΄, Β΄ τάξεων Δημοτικών Σχολείων Διαδραστική μουσικοκινητική προβολή για τη δομή του δασικού οικοσυστήματος, τις συμβιωτικές σχέσεις μεταξύ των γηγενών ειδών και τις διαχειριστικές πρακτικές των ανθρώπων. Ανατροφοδότηση με εικαστικό τρόπο σε περιβάλλον ψηφιακού πίνακα ανακοινώσεων.
Σύνδεση με Θεματική Ενότητα εργαστηρίων δεξιοτήτων: Ζω καλύτερα-Ευ ζην, Φροντίζω το περιβάλλον, Ενδιαφέρομαι και ενεργώ
Συμπερίληψη Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης: Στόχοι 3, 4, 12, 13, 14, 15
Διάρκεια 1 ώρα

Η διάρκεια των μονοήμερων προγραμμάτων είναι από τις 09.00 έως τις 13.30 για τα Δημοτικά Σχολεία, Γυμνάσια - Λύκεια και από τις 09.00 έως τις 12.00 για τα νηπιαγωγεία. Το εξ αποστάσεως εκπαιδευτικό πρόγραμμα έχει διάρκεια περίπου μία ώρα, 10:00-11:00 και χρειάζεται Η/Υ ή laptop, προτζέκτορα και σύνδεση internet. Ένα συνδεδεμένο μικρόφωνο βοηθάει στη επικοινωνία με τους μαθητές. Μετά την αποστολή της αίτησης εκ μέρους των σχολικών μονάδων, το Κ.Ε.ΠΕ.Α Αρναίας θα επικοινωνήσει μαζί τους για την επιβεβαίωση της ημερομηνίας επίσκεψης.

Οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων που θα επισκεφθούν το Κ.Ε.ΠΕ.Α, λίγες ημέρες πριν την επίσκεψη του σχολείου, θα πρέπει να αποστείλουν ηλεκτρονικά στη διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. του Κ.Ε.ΠΕ.Α., κατάσταση με τους αριθμούς μητρώου των μαθητών, υπογεγραμμένη από τους ίδιους και σφραγισμένη ή ηλεκτρονικά υπογεγραμμένη. Μετά την επιλογή των σχολείων και τον ορισμό της ημερομηνίας επίσκεψης στο Κ.Ε.ΠΕ.Α, θα αποσταλεί e-mail, με πληροφορίες-οδηγίες για τη συμμετοχή των μαθητικών ομάδων στα εκπαιδευτικά προγράμματα, τη φόρμα της κατάστασης των μαθητών και θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Κ.Ε.ΠΕ.Α το πρόγραμμα των επισκέψεων.

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα θα υλοποιηθούν διά ζώσης, τηρώντας τα υγειονομικά μέτρα που προβλέπονται για τις σχολικές μονάδες και τις επισκέψεις τους σε χώρους εκτός της σχολικής μονάδας. Την ευθύνη της τήρησης όλων των απαραίτητων μέτρων θα έχουν οι συνοδοί εκπαιδευτικοί.

Το έργο του ΚΕΠΕΑ Αρναίας υλοποιείται στο πλαίσιο της Πράξης «Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.)» με κωδικό ΟΠΣ 6004470, του Προγράμματος «Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή» η οποία συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο - Ε.Κ.Τ.+) και από εθνικούς πόρους.

Επιμέλεια Υλικού:
Μπίνιου Ευαγγελία

Επιμέλεια Μετάφρασης:
Μωυσίδης Γιάννης
M.A. in Translation
University of Surrey,UK